Jag hade gått och varit nervös i flera dagar inför bilresan Kävlinge-Fjärås ensam med en väldigt aktiv 2, 5 åring med myror i brallan och en 5 månaders som i normalfall inte sover mer än 50 minuter sammanhängande på dagen. Hur skulle det gå? Jag räknade med minst ett stopp längs vägen, säkert fler. Inför resan iakttog jag noga A:s sovmönster för att fundera ut vilken tid på dagen det skulle vara bäst att åka. Därefter laddade jag upp med dvd till D som inte sover middag alls nuförtiden. Allt var förberett; bilen packad, blöjor bytta och så vidare när den tänkta sovstunden närmade sig. Jag stuvade in båda barnen i bilen, film på..och kör!! A somnade och D satt i baksätet och kommenterade handlingen i filmen.
Vi närmade oss Ängelholm och pulsen ökade. Skulle hon vakna nu? Att sedan passera Hallandsåsen kändes som en seger och pulsen började lugna ner sig. Laholm, Halmstad, Falkenberg..när vi passerade nu började jag bli nödig men att stanna var ju inget alternativ. När vi kom i höjd med Varberg och allt fortfarande var lugnt kände jag hur glädjen började sprida sig i kroppen. Nu skulle vi klara det. Det var bara att bränna på. A började ge tecken på att vakna ungefär samtidigt som vi svängde av t Fjärås så då svängde jag in på macken, ett snabbt toabesök och köpa två grillade sen satt D och jag och åt varmkorv medan A ammade. Ett litet depåstopp på Bräutigams som ligger intill macken för gudomligt god glass i solskenet. Fortfarande nöjda barn. Därefter någea kilometer i bil innan vi var framme. A var kinkig susta biten men vad gör det när man nästan streckkört Kävlinge-Fjärås med nöjda barn?
Inför hemvägen ställde jag mug ftågan : går detta att upprepa? Förberedelserna var desamma MEN jag missade sovstunden och A sov i nästan 2 timmar i streck på plats. Hur skulle det gå nu? Vaken hela vägen? Det fick bli resa på vinst eller förlust när det var dags för nästa sovstund. Mönstret upprepade sig med ökad puls efter 40 minuter. Jag satt bara och väntade på att A skulle vakna. Istället somnade D också och sen..tro det eller ej, sov båda barnen hela vägen hem. Bilresa med barn går ju alldeles utmärkt!!

Kommentera

Publiceras ej
hittarecept.se