Till skolavslutningen idag hade jag bestämt mig för att damma av en riktig klassiker: kronans kaka, och hotta upp den med lite nya tillbehör. Kronans kaka är väl på snudd så gammal att ingen använder sig av receptet längre. Vad jag förstår publicerades det första gången i Hemmets kokbok 1903 så vi snackar en kaka med historia. God är den också och den förtjänar faktiskt lite uppmärksamhet speciellt eftersom den dessutom passar till glutenintoleranta.
Som synes på bilden så täckte jag kakan med karamelliserad mjölk och pimpade det hela med lite hallon. Vid sidan av serverade jag dessutom konserverade päron och grädde som är gudomliga tillbehör till denna kaka. Jag kan också tänka mig att denna kaka skulle fungera utmärkt till midsommar med jordgubbar och grädde till. Jag kanske rentav skall ta och göra en då med...tål att tänkas på,...
 
Recept Kronans kaka med karamelliserad mjölk:
  • 150 g   sötmandel                                     
  • 3   ägg                                     
  • 2   dl   socker                                     
  • 75  g   smör eller margarin                                     
  • 200 g kokt, kall   potatis                                     
  •  rivet skal av  1 citron
  • 1 burk kondenserad mjölk

Gör så här:

Ta av etiketten på burken med karamelliserad mjölk och lägg burken i en stor kastrull. Täck med vatten och låt koka i ca 2 timmar och 20 minuter. Burken skall vara täckt av vatten hela tiden. Ställ att kallna.

Sätt ugnen på 175°C.

  • Skålla, skala och kör mandeln i matberedare så den blir till fina smulor. Vispa ägg och socker. Klicka ner det mjuka matfettet i äggsmeten omväxlande med mandeln under vispning.
  • Blanda i den pressade potatisen och citronskalet. Häll smeten i en väl smord och bröad rund form med löstagbar botten. Släta till ytan. Grädda kakan i nedre delen av ugnen, ca 45 min.
  • Ta ut kakan och låt den svalna.
  • Bred över den karamelliserade mjölken och garnera med hallon eller jordgubbar.
Servera med vispad grädde och eventuellt konserverade päronhalvor. Mums!!!
 

Kommentera

Publiceras ej
hittarecept.se