Nu har jag tagit vara på all den fina rabarber som jag var och hämtade i tisdags. Lite av den står i garaget och väntar på att bli saft (recept kommer senare) och en del har blivit kompott och ytterligare en del ligger i frysen för framtida pajer. Sen var det ju den där delen som jag hade tänkt skulle bli ett smarrigt recept på en sommarbakelse med rabarber och vit chokladmousse, men på nåt sätt lyckades jag sjabbla till chokladmoussen så det vart inte riktigt den hit jag hoppats på. Vi kunde ju äta dem igår som nån slags nationaldagsbakelse men någon jätte smaksensation var det inte. Smaksensation är dock alltid rabarberkompott. Hur enkelt och snabbt som helst och lika gott varje gång.

Recept rabarberkompott:

ca 500 g rabarber

1 1/2 dl vatten vaniljstång eller 1 msk vaniljsocker

1/2 dl strösocker

1 1/2 msk potatismjöl (man kan koka med kanelstång också eller ingefära som smaksättning men jag gillar att hålla den enkel så kan man smaksätta lite olika när man serverar den istället).

Gör så här:

Dela rabarbern och skala av segt skal. Koka rabarbern tillsammans med vatten, strösocker och vaniljsocker (samt ev smaksättning) tills rabarbern kokat sönder 8det går snabbt). Lös upp potatismjölet i lite kallt vatten och häll i kastrullen under omrörning.  Klart! Jag tycker att den går att äta såväl varm som kall. Nu har jag fastnat för att servera den med vaniljkvarg och pudra över lite kanel eller riva lite limeskal och strö över. Yummie!

 

 

rabarber, rabarberkompott,
hittarecept.se